4 weekjes van huis :) - Reisverslag uit Wyndham, Nieuw Zeeland van Karin Brouwer - WaarBenJij.nu 4 weekjes van huis :) - Reisverslag uit Wyndham, Nieuw Zeeland van Karin Brouwer - WaarBenJij.nu

4 weekjes van huis :)

Door: Karin de Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Karin

21 September 2015 | Nieuw Zeeland, Wyndham

Heehee iedereen!!

Wow we zijn al weer vier weken van huis :O. Bedacht gister dat we dus al op de helft zijn. Van de ene kant lijkt het nog heeel lang voordat we pas weer in Nederland terug zijn, nog één hele maand! Maar van de andere kant, als ik terug kijk naar deze maand, dan is dat wel echt meeega snel gegaan!
We moeten nog 2 weken stage lopen, 11 dagen om precies te zijn en dan gaan we nog 13 daagjes rond door Nieuw-Zeeland.

Ik zal nog maar ns wat over deze week vertellen, voor degene die het willen horen :)

Dinsdag (want daar was ik beetje gebleven geloof ik met mijn verhaaltjes) hebben we gewoon beetje stockwork gedaan (koetjes verplaatst en geselecteerd enzo) en 's middags hadden we weer een lunch met heel de staff. Deze keer was begon Aaron met een puzzel. Echt zo'n kinderpuzzel van 45 stukjes, maar er zat volgens ons wel echt een goede gedachte achter. Iedereen kreeg drie stukjes van de puzzel. Zoals Aaron zei: 'Iedereens aandeel in het hele plaatje'. Iedereen mocht alleen z'n eigen stukjes van de puzzel leggen en we moesten zo snel mogelijk de puzzel maken; 'The big picture, die we allemaal samen moeten creëren, met daarin iedereens eigen aandeel'. We mochten elkaar wel helpen, want dat doe je bij het werk ook. We hadden uiteindelijk 5 minuten over de puzzel gedaan, vet lang hahaha, best beschamend, maargoed. Nu moeten we de volgende keer proberen onder de 2 minuten uit te komen, en alleen dan vind Aaron het pas goed. Dus elke dinsdag lekker puzzelen met z'n allen! ;P Aaron zei na het maken van de puzzel nog dat je goed kon merken dat dit eigenlijk de werkelijkheid in het klein was, met ieder zijn eigen taak en iemand die meteen de leiding pakt. Eigenlijk echt goed over nagedacht van Aaron om ook aan de Filipino's (wiens Engels niet zo top is zegmaar) uit te leggen wat hij duidelijk wilde maken.

Na de puzzel hebben we nog andere dingen besproken en hebben we geluncht. Na de lunch mochten we weer de cow shed in om te gaan melken. Maar dit keer mocht ik gaan 'tail painten'. Dit is staarten verven, toevallig geen palen! (#palenverveninOceanië voor de mensen die weten waar dit dan weer over gaat hahaha). Maar wat tail painten echt is, is 15 cm van de staart verven met speciale olieverf. Dus ongeveer 10 cm bovenop de rug en 5 cm naar beneden. Deze verf moet tegen weer en wind kunnen en wordt gebruikt om te kijken of de koeien in cyclus zijn. Sommige koeien hebben hier namelijk hun baarmoeder op 'stand-by' gezet, omdat ze te weinig eten krijgen om het te voeden. Of ze zijn 'vies'. Deze koeien moeten dus opgespoord worden. Na 21 dagen wordt er gekeken of de verf weg is (door andere koeien die erop springen (of raggen zoals Dave het noemt haha)). Wanneer de verf weg is, is de koe dus in cyclus en is het goed :) Anders moeten ze behandeld worden. Ik heb drie uur staartjes mogen verven toen, en toen had ik wel genoeg rondjes van de carrousel gezien. En ook genoeg koeienstaartjes. Verder zat ik een beetje onder de rode/roze verf... Mooie gepimpte overall en leggings heb ik nu haha. Maar was wel leuk om te doen :) Ook wel grappig dat ze hier eigenlijk op zo'n simpele manier de cyclussen van de koeien checken.

Woensdag hadden we een dagje vrij. Natuurlijk was het rotweer als wij vrij waren.... en scheen de zon als we moesten werken maargoed. Die dag zijn we rustig aan opgestart en na een pitstop bij de BurgerKing (één tip: bestel hier nooooit de chickenfilet-burger, BAH!, maargoed weer wat geleerd) zijn we doorgereden om naar de Catlins te gaan. Dit was een natuurgebied langs de oostkust met veel mooie baaien en zee. Via papa...(nog iets) point zijn we doorgereden naar Slope point. Dat was wel echt heel mooi. We moesten daar via een schapenwei (waar we eigenlijk niet in mochten, vanwege het lammeren) naartoe lopen in 20 minuutjes. We liepen niet echt op het padje, en ik op mn afgetrapte all starrtjes... in een veel te natte wei..., Dave opeens: 'Tis hier wel glad, echt n stukje om uit te glij.........' Ja.. Daar lag ik dus hahah. Perfecte timing haha, maar daaarom hadden we dus beter het padje kunnen volgen haha en niet af moeten snijden... Maar wel weer gelachen dus, ook weer mooie foto's van gemaakt natuurlijk :P, lekker beschamend.. Na een goede slijkdouche zijn we doorgereden naar watervallen en nog meer punten die we konden bekijken. Wel echt super mooi! Ook echt van die weggetjes waar onze koekblik beetje weg begon te slibben en beetje te hoge bergjes voor m. Maar ook deze week had hij met succes volbracht. Het is dan ook niet zomaar een Ford Laser, nee het is een echte XL, mét dashboardlichtjes die je feller kunt zetten haha. Het is verder trouwens wel echt een koekblik, want Dave ging er even bovenop staan woensdag, en hij deukt zegmaar wel lekker mee...(Foto volgt) Woensdag was verder geslaagd dagje, na de watervallen zijn we naar Balclutha gereden hebben we pannenkoeken gegeten en waren we 8 uur weer thuis.

Donderdags moesten we gewoon werken deze week, zodat we zondag vrij waren. De dag na Dave's verjaardagsfeestje. Donderdag weet ik eigenlijk niet zo goed meer wat we allemaal gedaan hebben. Vast iets met koetjes en kalfjes haha, maar verder ben ik het even kwijt, sorry! Wat ik wel nog weet is dat we 's avonds als voorbeeldige studenten een tussenevaluatie hebben gedaan met Aaron en Cheryl. Ik wilde wel een beetje weten waar we ergens stonden met onze stage en hoe we het tot nu toe doen in hun ogen. Want ze waren nog nooit echt geflipt op ons en ja we wilden toch ook niet voor vervelende verrassingen komen te staan aan het einde van de stage. Dus Aaron en Cheryl hadden onze feedbackformulieren ingevuld en samen met ons besproken. Ze waren echt super tevreden :) Dus dat is echt mega fijn. Beide een goede evaluatie gehad, dus we konden weer met een gerust hart verder werken haha.

Vrijdag zijn we begonnen om mee te melken op het bedrijf 'Cotters'; één van de drie bedrijven van Aaron en Cheryl. Dit is het kleinste bedrijfje en hier hebben ze nu denk ik 100-150 koetjes staan om 1x per dag te melken (vooral vaarsjes). In een 2x22 swingover stalleke worden die gemolken. Echt zo'n ouderwets systeem met een rubber dingetje wat je in moet drukken om het melkstel onder te hangen enzo. Maar eigenlijk ook wel lekker zo simpel te melken. We hebben trouwens wel vaak vroeg op moeten staan deze week. We zijn 3x om 5:30 uur moeten beginnen met melken, maarjaaa sommigen hebben het slechter. Daarna hebben we vrijdag nog wat koeien geselecteerd en kalfjes gehaald. Beetje het standaardwerk zegmaar. Flink gesport haha met vaarsjes uit de wei halen. Aaron op zn quad en Dave en Jules waren er al vandoor met de kalfjes op de andere quad, dus ik kon lekker door de wei rennen haha.
De vrijdag was dus ook zo voorbij.

Toen was het alweer zaterdag, de day of the B'day party van Dave. Lekker 's morgens koetjes gemolken in de caroussel en toen konden we nog even aan onze opdracht werken tot ergens in de middag, maar daar moeten we zegmaar nog wel even wat vaart achter zetten... 'S middags mocht Dave lekker weer koeien gaan melken bij Nick zijn farm en ik hoefde de stal niet meer in :) Mocht lekker mee alles klaarmaken voor het feestje. Clubsandwiches gemaakt, iets met ei en bacon uit de oven én Dave's verjaardagstaart. Cheryl had een mooie koeienkop gemaakt en een oornummer met nr. 19 erop, voor zijn 19e verjaardag natuurlijk. En rond half 5 toen Dave weer terug was, konden we ons klaarmaken voor het feestje.

Om 6 uur waren we al in de bar bij Aaron in de schuur, dus we konden op tijd beginnen met drinken haha. Aaron had genoeg van mijn lievelingsdrankjes ingeslagen dus ik kon vooruit! :D Dave kreeg van Cheryl een rugbyshirt en broek + sokken van the all blacks, het nationale rugbyteam wat nu gaat proberen wereldkampioen rugby te worden in Engeland. Vanaf die tijd hebben we eigenlijk gewoon gefeest haha en kwamen alle 'Dutchies' ook over de vloer vanaf 8 uur. Was n machtig feestjeee! Al die Kiwi's zijn wel een beetje gek hoor haha, en die meiden beeeeetje overdreven, net van die Britten haha... Met iedereen flink gedronken en gedanst en mooie foto's gemaakt en een filmpje (wat volgens Dave niet Facebook-waardig was). Was een leuke avond, met veel shotjes, drankjes en flesjes drank atten met een rietje, zodat je hem in een keer kunt door blijven drinken. Uiteindelijk zijn we om 3 uur maar naar huis gebracht haha, door twee knaapies die er ook waren. Die kwamen nog even op de eikes in ons muizenholletje. En eentje is geloof ik ook nog ergens op de bank in slaap gevallen, omdat ik en Dave van elkaar nog dachten dat de ander nog wakker was en de deur al gesloten was hahah. Trouwens het plan van het personeel om Dave dronken te voeren was gelukt hahaha.

Zondag was de kater bij Daveje nogsteeds goed aanwezig. Hij vond zijn All Blacks tenue zo mooi, dat hij er zelfs mee in slaap is gevallen en heel de zondag aan heeft gehouden hahaha. Ik ben zondag dus maar alleen naar Sharon gegaan. Daar samen met Gerdien gegeten en gezellig gekletst. Flink lol gehad over zaterdag nog haha en het bedrijf waar Sharon werkt, gezien. Was een leuk dagje. Heb op de terugweg voor die arme jongen nog maar wat Fish en kipnuggets meegenomen en cola, om z'n katertje te verwerken haha.

Vandaag moesten we om 6 uur beginnen en is Dave echt jarig. Ik was maar wat eerder opgestaan om slingers op te hangen, zo lief ben ik dan ook weer en even koffie te maken voor hem op z'n verjaardag. Daarna mochten we lekker melken. En na het ontbijt mochten we de droge koeien allemaal op de carrousel jagen om Selenium te spuiten. Nu hebben we even pauze en zo weer even de koetjes melken.

Morgen nog een dagje, en dan hebben we weer twee daagjes vrij.
We zitten te denken om naar Milford Sounds te gaan en naar Te Anau, maar we moeten nog ff alles uitvogelen. :)

Ik zal volgende week weer n verhaaltje schrijven, en het echt even proberen iets korter te houden haha. Okee dat zeg ik ook elke keer....

Mis jullie wel allemaal hierzo, geen heimwee, maar wel heimwee naar de kermissen, fisjes, drankjes, dansjes, vriendinnetjes enz.

Maar komt allemaal goeeeed!

Spreek jullie snel weer allemaal en groetjes vanuit de andere kant van de aardbol!

Xxx Karin

• 21 September 2015 - 10:25

Kristy:

hahah kaatje wat een geweldig verhaal weer.
    Zo te lezen heb je het goed naar je zin.
    En zo zie je, de tijd vliegt voor bij.. Nog iets meer als een week werken
    En dan lekker daar nog genieten!

Werk ze nog en veel plezier!! Xx