Week nr. 3 alweeer :D - Reisverslag uit Wyndham, Nieuw Zeeland van Karin Brouwer - WaarBenJij.nu Week nr. 3 alweeer :D - Reisverslag uit Wyndham, Nieuw Zeeland van Karin Brouwer - WaarBenJij.nu

Week nr. 3 alweeer :D

Door: Karin de Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Karin

14 September 2015 | Nieuw Zeeland, Wyndham

Heehee allemaal! ^^

Derde weekje hier :) En ik dacht ik zal maar weer even vertellen wat we allemaal meegemaakt hebben hier ^^
Ik hoorde dat best wat mensen geïnteresseerd zijn in mijn klets elke week haha, wel leuk om te horen :) Niet verwacht :$

Deze week hebben we weer veel meegemaakt haha. Het weer is gelukkig ook wat beter (geweest) deze week, thank God! Maar hoop dat het zo blijft, want de centrale verwarming mis ik hier nog steeds! Naast de appelmoes, n kroket, (voor Dave: een frikandel) en natuurlijk iedereens gezelligheid! Maar nog niet écht heimwee gehad.

Deze week was best drukjes. Dinsdagmorgen ben ik om 7 uur samen met Ashley begonnen met de kalfjes, een half uur eerder dan normaal, zodat we om 8 uur de bobby's en jongste heiffer kalfjes drinken hadden gegeven. Flink met Ashley geklets over van alles in Nieuw-Zeeland en uiteindelijk kwam het er op neer, dat de kleren die ik onder mijn overall droeg, erg netjes waren. Ik moest echt hard lachen want het zijn gewoon (oude) truien en een spijkerbroek. Maar dat waren dus kleren waarin zij opstap gaan hier. Dus... dat was wel ff een culture shock haha... Om 8 uur hadden we namelijk een staff meeting, dit keer in ontbijtvorm haha. Cheryl had pannenkoeken gemaakt (English pancakes dus wel beetje anders qua smaak) met daarbij bosvruchten en slagroom, banaan én eenof ander raar soort van pap iets haha. Was erg lekker en we hadden weer veel doorgesproken over de werkzaamheden. We moesten allemaal wat meer op de temperatuur van de tank gaan letten en onze rommel opruimen. Maar verder alles prima dus toppie. De meeting was rond 9.30 weer afgelopen en toen konden we verder met de kalfjes. Normaal zijn de meetings altijd 's middags maar vandaag niet omdat Aaron een meeting had met zijn Farm Owner (baas over zijn koeien, de tractors en de cow sheds (melkstallen)) en de Farm Advisor (Waar wij voor aan het leren zijn, maar dan voor alles in één: voer, mest, geld etc.). Dit was een goed gesprek hoorde we 's avonds want Aaron dacht geen grasgroei te hebben en weinig voer te hebben, maar hij had blijkbaar het meeste in wat de Farm Advisor in twee weken had gezien. Dus Aaron was weer beetje blij, want dat was hij paar dagen wat minder.
Die middag heb ik weer de kalfjes mee gevoerd en toen was het WEEKEND!

Dinsdagavond hadden we met Cheryl goed gekeken wat er allemaal te doen is op het Zuidereiland. We hadden plannen gemaakt voor de woensdag: naar Stewart Island!
Woensdagmorgen waren we dus alweer onderweg naar de ferry in Bluff (waar we het vorige 'weekend' geweest waren) en om 9.30 uur waren we al op de zee. Het was zo'n 50 minuutjes varen naar Stewart Island en Cheryl had ons als gewaarschuwd dat de zee er erg ruw was en dat er wel eens boten verdwenen op dat stuk zee, duss...... ik voelde me erg veilig enzo. Maar gelukkig ben ik still alive :) Maar oh oh wat was die ferry misselijkmakend zeg :$ Dus toen we even op de kade stonden te loungen konden we even bijkomen van de rit haha en toekijken hoe de ferry tegelijkertijd ook een vrachtschipje was voor de plaatselijke supermarkt haha, erg apart. Op Stewart Island hadden we een autootje gehuurd en zijn we alle mooie plekken afgereden. Ook stukken gewandeld. We hadden zo'n super geluk met het weer want het was echt het beste weer tot nu toe hier (16 graden met zon enzo; lach ons niet uit nu haha) en alles was zooooo mooi! Het was echt een eiland voor in films. (Misschien heb je de foto's wel op Facebook gezien) Hier hebben we dus tot 3 uur rondgehobbeld en toen mochten we weer een lekker boottochtje terug, wat gelukkig niet zo heftig was dan de heenweg haha. Die middag zijn we nog naar Invercargill gereden om boodschapjes te doen, maaaar ergens ging het mis, want we stonden ineens in Winton. Niet erg haha, maar we snappen nogsteeds niet waar het misging... Dacht dat ik best een held was in kaart lezen, maar t viel beetje tegen haha...
Die avond dus onze vers gekochte drankjes opgedronken. Oh ik heb echt een nieuw lievelingsdrankje wat ze in NL ook maar eens op de markt moeten brengen: Wodka Cruiser Raspberry smaak, zooo lekker, alleen tja beetje veel kleurstof want je krijgt er zegmaar gratis lippenstift bij, fel roze... En wat ze oook maar eens moeten introduceren: de draaidop op bierflesjes. Hier helemaal geen opener meer nodig! Échte goede uitvinding van die Kiwi's hier (weet niet of het hun uitvinding is maar toch het is nice :), behalve als je dan een keer Heineken drinkt, dan lukt het flesje opendraaien ineens niet meer hahah...)

De donderdag waren wij ook weer vrij en toen was het zegmaar het niet zo'n nice weer... Die dag had Dave tot 12 uur uitgeslapen, wantja woensdagavond was best laat geworden. Daarna hebben we pannekoeken gebakken; de welbekende English pancakes die we woensdags hadden gekocht, trots als we waren :) Waren echt super lekker en zelfs de restjes smaakten goed vrijdag ^^. Na ons culinaire avontuur zijn we erg braaf aan school gaan werken, echt mega saai maarja het weer was toch niks waard om iets te gaan doen en verder wisten we het ook niet echt. En eigenlijk al best wat gedaan aan ons algemene deel van het stageverslag. (Mijn eigen opdracht moet ik nog even aan beginnen zegmaar, op het Plan van Aanpak na dan, maargoeeed...) Donderdags ook maar optijd gaan slapen want vrijdags mochten we weeeer!

Best een lange dag gehad, veel gedaan, maar wat dat weet ik eigenlijk even niet zo snel meer haha... Vast iets met kalfjes enzo...
Die avond hoorde we dat bijna al het personeel, op Aaron's gezin, de Filipino's en wij (de Dutchies) na, vrij waren voor twee dagen. Dussss wij voelde de bui al hangen. Veeel werk. Maar viel uiteindelijk wel mee, want jaaa 'tis weekend he'.

Zaterdags moesten we om 5.30 in de cow shed op Nick's farm beginnen. Samen met Megan zouden Dave en ik daar gaan melken. Meeeega koude morgen en aan die tijd moesten we zegmaar ook wel een beetje wennen na zo verwend te worden met 7 uur beginnen altijd :$ Dave had nog nooit op die locatie gemolken, maar die had dat ook zo door. Binnen 2,5 uur waren we daar klaar en konden we terug naar de homefarm. Hier mocht ik met Aaron mee om de kalfjes vanaf 4 weken oud, mee drinken te laten geven. Deze krijgen penicilline melk (niet zo OK eig...) in grote calf feeders op wielen, van die ronde (ik zal proberen de foto's er een keer bij te plaatsen). We hebben zo twee paddocks met kalveren gevoerd. Dat was zooo leuk :) Ik begin die kalfjes echt leuk te vinden, en dan vooral degene die goed drinken, en jaa dat doen die van vier weken wel als ze maar 1x per dag nog melk krijgen. Ze kwamen allemaal al aangerend en gehuppeld en binnen 20 minuten was de hele paddock met 80 kalfjes (2 calf feeders met aan elk 40 kalfjes (ook een foto van, die ik maar eens moet plaatsen want das zo'n leuk gezicht :)) Nadat alle kalfjes een plekje hadden gevonden aan de feeder (met of zonder hulp van ons, op zoek naar een vrij plekje) moesten we de paddock even controleren op verdwaalde kalveren of ontsnappingsmogelijkheden aka gaten in de gaas etc. Zo hebben we twee paddocks gevoerd en toen was het half 10 toen we weer terug waren. En toen mochten we al gaan breakfasten/lunchen. Suuuper chilll! Dave was maar even gaan slapen, want he 5.30 uur beginnen is ook niet niks :P Ik heb die middag maar wat opgeruimd in huis, was gedaan, afwas en al die saaie dingen die er ook bij horen haha, maar het was mega lekker weer dus ik had buiten beetje zitten chillen (en had eigenlijk wat willen doen aan school, maar oei er bij in geschoten, wat jammer nou...) Die middag moest alleen ik weer terug naar Nick's farm om met Megan te melken. Ik moest één van de twee calf feeders meenemen om hem te laten vullen met ochtendmelk (van de penicilline koeien), met de quad. Maar ik had nog nooit op de quad gereden :O En ik vond het echt meeega eng.... Maargoed overleefd haha. 's Avonds zijn we naar Henry geweest. Hem hebben we leren kennen vorige week zondag en hij vierde zijn verjaardag en er was een huis vol met Nederlandse jeugd, zo'n 30 personen. Echt mega leuk!!!

Zondag heb ik eigenlijk hetzelfde moeten doen heel de dag, maar toen molken we met Nick op de andere farm. Goeie kerel is dat haha en die heeft me ook precies geleerd hoe het melkmachine werkt, wat ze zelf nog niet helemaal snappen haha (ze hadden alles maar met proberen moeten uitvinden hoe het werkt toen ze 3 maanden geleden hier kwamen...) Die dag ging het quad rijden ook beter ;D en ik was al een iets grotere held op dat ding! (Scheelt dat we van Aaron niet harder dan 30 km/h mogen rijden én dat ik de calf feeder er achter had hangen, dan viel het niet zo op dat ik ernstig slecht was met dat ding...; lachwekkend om me daar te zien volgensmij, ernstig maarjaaa komt ook allemaal wel weer goed :)

Vandaag mochten we weer gewoon om 7 uur beginnen. We hadden gisteravond een berichtje van Aaron gehad met wat we allemaal moesten doen. Omdat Cheryl op maandag les geeft en Ashley naar een begrafenis was, mocht Dave de kalfjes met mij doen, heel de dag. Oh wat was hij daar toch blij mee hahah (niet echt!) Ging allemaal wel goed en binnen 2.5 uur waren we ermee klaar. Toen ff wat gelounched en om 10.30 tot de middag opgeruimd op het derde bedrijf. Wat slangen moeten versjouwen enzo, beetje tijd volmaken ofzo haha.. En toen hadden we twee uur om te lunchen. Maar we hadden niks fatsoenlijks meer in huis dus zijn we maar even naar het dorp gereden, want he we moesten toch nog tanken. Toen hebben we maar Fish&Chips gehaald (ook echt in kranten hier enzo haha) en die hebben we lekker opgegeten thuis. Nog 'even' de kalfjes gevoerd, met na 1.5 uur ook hulp van Cheryl die uit school kwam. Maar man wat een ellende vanmiddag bij de bobby's. Heb er minimaal 8 moeten tuben van de 12 nieuwe.... Maargoed. Nu zijn we weer klaar en gaan we zo nog wat eten (moet even opschieten!)

Morgen nog één dagje en dan weer weekend, jeeeej! We gaan dan waarschijnlijk naar Te Anau en de Milford Sounds/Doubtfoul sounds. Maar dat weten we nog niet zeker. Maar dat horen jullie komende week wel weer :D

Zaterdag is ook Dave's birthday party bij de bar van Aaron, en Aaron heeft grootse plannen. Al onze nieuwe Nederlandse matties van hier mogen ook komen, dus zijn benieuwd ;D

Nou ik ga snel weer, en sorry weer voor het lange verhaal!!!

Tot snel allemaal lieve mensen :)

Xxx Karin

  • 14 September 2015 - 14:22

    Iris Van Bommel:

    Hey Karin,
    ik vind je verhalen heel leuk om te lezen wat je daar allemaal moet doen enzo.
    Ik wacht op je volgende verhaal.

  • 14 September 2015 - 16:14

    Kristy :

    Weer een super leuk verhaal Karin!!
    Maar inderdaad een keer wat foto's erbij
    Is ook leuk!! Hahah

    Wacht weer op je volgende Verhaal!

    Xx Kristy

  • 14 September 2015 - 22:48

    Fam. Antonissen:

    he Karin, wat is het toch leuk om jou/jullie belevenissen te volgen. Echt super. We genieten ervan.
    Groetjes en we wachten weer op je volgend verhaal

  • 15 September 2015 - 21:34

    Hetty Reinders:

    Hoi Karin,
    Ik moet er ff de tijd voor nemen om je verhalen te lezen, maar super leuk.
    Te druk om over thuis na te denken.
    Lekker werken, winkelen, eten en dagprijs maken.
    Strak wil je nog blijven

  • 17 September 2015 - 22:47

    Henk Verstappen :

    Hoi Karin, ik hoor wel je hebt het goed naar je zin maar dat kan ook bijna niet anders in dat prachtige land. Veel plezier nog groet Henk.

  • 20 September 2015 - 08:40

    Twan Van Dijk:

    Mooie verhalen Karin!
    Geniet er nog van! !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 31 Aug. 2015
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 12124

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2018 - 25 Juni 2019

Internship USA

24 Augustus 2015 - 23 Oktober 2015

Stage Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: